9 september 2013

Jag har nått vägs ände

Smultronställe 01 #Skövde Banvall
Ja, ibland är vägen spikrak.



2013 har varit året då jag egentligen har tränat huvudet mer än kroppen. Att kunna ta emot en ökad träningsdos, tuffare målsättningar, skador och andra inkastade bollar (vilket förvisso allt uppräknat hör livet till), har tvingat mig att rannsaka min inre motivation till varför jag tränar för att kunna tävla. Jag har sååå frustrerat många gånger blivit tokig över mig själv! men nu vet jag definitivt vad det är som gör att jag vill förverkliga de målbilder jag ser framför mig.

Den största lärdomen för mig i år är att det går att träna nervsystemet. Hör och häpna, här har jag sprungit runt och fokuserat på olika muskelgrupper, kapillärer, mitokondrier, näringsämnen, pulszoner, utväxling, utrustning mm mm. Men det viktigaste är ju att signalsystemet fungerar! Kroppen är tydligen dumsmart, har man ont så lär den snabbt in ett nytt rörelsemönster för att slippa ha ont. En sådan manöver kan leda till obalans i kroppen. Jag har som tur är hittat mycket bra hjälp för att räta ut sådana problem, hos min kiropraktor Ann-Britt vid Motoriken i Skövde. Visste ni att det t.om. går att stretcha nervsystemet?!

Trots lite håligheter i vägen så har det mesta löst sig och jag tycker det har varit ett bra triathlonår i år. Just nu har jag tagit en efterlängtad vila=) Jag är trött och mår samtidigt toppen! Planerar även inför framtiden och har en del roliga saker att ta tag i. Tränar mig i att vara nöjd och glädjas över saker, passar därför på att summera årets tävlingssäsong så här långt:

1.a Falun Indoor Triathlon Cup
1.a Försvarsmaktsmästerskap Triathlon
1.a Kinnekulle Cyclassic
2.a Västerås Triathlon
4.a Svenska Cupen 
5.a SM Triathlon Sprint
5.a SM Triathlon Medeldistans
7.a SM Triathlon Olympisk
Topp 20 SM Cykel och topp 30 U6 Cycle Tour.

2l4e0295
                                                                               

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar